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Die berühmte
Absturz-Szene aus dem Film "The right stuff" - "Der Stoff aus
dem die Helden sind"
Der Hintergrund zum Film:
http://de.wikipedia.org/wiki/The_Right_Stuff
Erzählt von Oberstleutnant a.D. Heinrich Thüringer.
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Absturz der NF-104 A im Film „The right stuff“ – „Der Stoff aus
dem die Helden sind“
Hallo Herr
Dietz,
tatsächlich war der Absturz der NF-104A, so wie ihn der
damalige Testpilot „Chuck“ Yeager erlebte, die Grundlage für
eine Szene in diesem Film. Die Flugaufnahmen wurden im Luftraum
über der "high desert" in Kalifornien gemacht. Dazu verlegten
der zweite Stunt Pilot, LtCol Patterson (der Staffelkapitän der
69th Squadron) und ich mit 2 F-104 von Luke AFB für eine Woche
nach Edwards AFB.
Das Filmteam, das die Aufnahmen so realistisch wie
möglich machen wollte, stellte sich wirklich vor, dass wir mit
dem Flugzeug in den Spin gehen sollten. Erst General a.D.
"Chuck" Yeager, als fachmännischer Berater engagiert, konnte das
Team davon überzeugen, dass dies unmöglich war.
Da
man also die Spin-Aufnahmen nicht life machen konnte, wurde mit
einem Lear Jet "camera ship" auf folgende, ganz unspektakuläre
Weise versucht, das Drehen um die Hochachse und das Abstürzen
der F-104 nachzustellen:
Ich flog
mit der "cleanen" auf Hochglanz polierten Maschine in 15000 Fuß
"straight and level" mit ca 300 Knoten. Der Lear Jet hatte in
einer kleinen Glaskanzel an der Rumpfunterseite eine Kamera, die
sich um 360 Grad drehen ließ und flog von hinten kommend mit
Überhöhungen zwischen 200 und 500 Fuß bis zu einem kurzen
Abstand zu mir an um dann links zu überholen, vor meiner Nase
nach rechts zu schwenken und sich auf der rechten Seite eine
kurze Distanz zurückfallen zu lassen.
Das Kameraflugzeug beschrieb somit Kreise um mich, womit auf dem
Film der Eindruck einer unkontrolliert taumelnden F-104 erzeugt
werden sollte. Dann wiederholte es das Spielchen mit leicht
wechselnder Überhöhung und mit unterschiedlichem seitlichem
Abstand zu meinem Flugzeug, variierend zwischen 200 und 1000
Fuß. Der Lear Jet Pilot hatte einen Monitor im cockpit und
beurteilte zusammen mit dem neben ihm sitzenden Kameramann wie
der nächste Anflug gestaltet werden könnte um ein realistisches
Ergebnis zu erzielen. Die beiden dirigierten mich dann auch
versuchsweise in einen leichten Sink- oder Steigflug und in
Querneigungen nach links und rechts.
Insgesamt
waren diese zwei oder drei dafür angesetzten Flüge nicht gerade
aufregend. Da man mit dem Ergebnis nicht ganz zufrieden war,
machte man später auch Aufnahmen mit einem F-104 Modell, bei
denen ich dann aber nie dabei war.
Für die endgültige Beurteilung dieser Sequenzen und die
Auswahl hatten die Produzenten schließlich General a.D. "Chuck"
Yeager unter Vertrag, der dem Hörensagen nach für seine gesamte
Beratung während der Dreharbeiten den stolzen Betrag von US $
50.000,00 einstrich. Es entzieht sich meiner Kenntnis, wieviel
Filmminuten (-sekunden?) man von welchen Aufnahmen genommen hat.
Übrigens,
wenn ich mich richtig erinnere, zahlte mir die
Produktionsgesellschaft bei freier Unterkunft und Verpflegung
30,00 $ am Tag, die ich bei Abrechnung der Dienstreise natürlich
angeben mußte, so dass mir vom Dienstherrn noch ein paar Dollars
und cents, gerade mal genug für zwei Bier, ausbezahlt wurden.
Es sei noch am Rande erwähnt, dass zur Darstellung des
Steigfluges (es sollte der Eindruck "senkrecht in den Himmel"
entstehen ) 4 Monate später Flüge in Luke AFB an Wochenenden
(wegen geringerem) Flugverkehr durchgeführt wurden.
Dazu
waren in der Spitze des rechten Tiptanks der F-104 zwei Kameras
in einer Glashaube installiert. Eine mit Blickrichtung nach
vorne, eine seitwärts, beide konnten vom cockpit per Schalter
an- und ausgeschaltet werden. Die Absicht war, den Eindruck
der hohen Geschwindigkeit und des Steigwinkels durch Einflug in
und nahen Vorbeiflug an den Wolken zu erzeugen. Diese
autorisierte "Jagd auf Wolken" hat dann auch Spaß gemacht.
Insgesamt
wurden zur Unterstützung der Herstellung dieser Unfallszene 10
Flüge durchgeführt, im Film sind von den dabei gemachten
Flugaufnahmen maximal 60 Sekunden zu sehen.
Trotzdem
brachte mir Ihre Anfrage eine für mich erlebnisreiche Episode
meines Fliegerlebens in Erinnerung.
Anmerkung: Im Film "The right
stuff" ging es um die ersten 7 Astronauten der NASA und die
Antwort der Amerikaner auf der russischen Erfolg mit SPUTNIK,
dem ersten Satelliten der Welt: Im
Film, nach Tatsachen, eine Anhörung bei Senator Lynden B.
Johnson in Washington nach dem "Sputnik"-Schock:
Johnson: "Sind deren (der Russen) deutsche
Wissen-schaftler besser als unsere?"
Anwort: "Nein Senator....unsere Deutschen sind besser als
deren Deutsche!" |
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The famous crash of Chuck
Yeager in reality and in the motion piture "The right stuff"
The background to the movie:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Right_Stuff
by LtCol (GAF
ret.) Heinrich Thüringer.
The crash of The NF-104 A in the movie picture „The Right
Stuff“.
The crash of
the NF-104 A as experienced by then test pilot „Chuck“ Yeager
was depicted in a sequence in that movie. The in-flight pictures
were shot in airspace over Californias high desert. For that
purpose the second stunt pilot LtCol Patterson (Squadron
Commander 69th Squadron) and I deployed to Edwards
AFB with 2 F-104s for a week.
The film crew wanting to have everything as authentic as possible
seriously proposed we should put the aircraft into a spin. They
were finally convinced by General (USAF ret.) “Chuck” Yeager who
was on the set as consultant that this was impossible.
Since we
could not provide
any spinning action the required sequence was shot in the air
with the assistance of a Lear Jet camera ship in the following
totally unspectacular manner:
I flew the
extremely shiny F-104 in clean configuration at 15000 ft
straight and level at an airspeed of around 300 knots. The Lear
Jet equipped with a camera which swivelled around 360° in a
glass bowl on the bottom of its fuselage would approach from
behind about 200 – 500 ft higher until a short distance out, go
to the left, pass me on the left, move to the right in front of
me and drop back on my right. This way they intended to create
the illusion of an F-104 rotating around the vertical axis and
falling away in an uncontrollable attitude.
So the camera
ship circled me while I was just flying straight ahead. They did
this several times with varying distances out and altitude
seperations up to 1000 ft. The Lear Jet pilot and a camera man
sitting next to him could watch a monitoring screen in the
cockpit and would judge the results and decide about the details
of the next approach to achieve as realistic scenes as possible.
They would direct me into straight descents and climbs and
shallow and steep turns to either direction.
We did that
during two or three sorties with varying parameters. For me the
flights did not really offer any excitement. Since they were
not satisfied with the results they also shot pictures with an
F-104 model later on without my assistance.
The producers rather relied on their consultant, General (USAF
ret.) “Chuck” Yeager, when it came to assessment and final
selection of the film material. It was said that he received a
proud US $ 50.000 for his advice during the shootings. I don´t
know how many minutes or seconds they finally took from what
kind of shooting.
By the way if I
remember correctly I was paid US $ 30,00 a day by the production
company and they provided accommodation in a motel and food on
the set. Our Luftwaffe accounting office dutifully took that
into consideration when figuring out my travel allowance,
deducted an appropriate sum and came up with a few dollars and
cents, barely enough to buy me two beers.
To conclude the
story I should mention that 4 month later we did some more
flights in Luke AFB. They took place on weekends (where there
was less flying activity). The aim of the game was to illustrate
the almost vertical ascent into the sky.
For that
purpose there were 2 cameras installed in a glass dome in the
front part of the right hand tip tank of the F-104. One was
looking forward the other one sideways to the right and both
could be operated by switches from the cokpit. The intention was
to produce a visualization of high climb speed and climbing rate
by flying into and passing very close to clouds. It was a lot
of fun to chase around the clouds. And it was even authorized.
In total we did 10 flights in support of filming the crash scene in that
film production. From all the footage taken you can only see a
maximum of 60 seconds in the movie.
Nevertheless your
request to write down that story reminded me of a very rewarding
episode of my flying career.
Note: Both sides of the space race (US and USSR)
used experienced German engineers and rocket scientists. In a
particularly humorous moment in the film version, Senator
Lyndon Johnson attends a meeting where the politicians are
reacting to the news of
Sputnik's 1957 launch. Senator Johnson asks "Is it their [the
Soviets] German scientists that got them up there first?". At
that moment, the "German scientist" (a composite character,
heavily patterned on
Wernher von Braun) responds: "No Senator...our Germans are
better than their Germans."
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Unter
http://www.thexhunters.com finden Sie folgenden Artikel
dazu:
On the morning of 10 December 1963, ARPS commandant Col.
Charles E. "Chuck" Yeager made two flights in preparation for an
altitude record attempt. In the morning he flew NF-104A
(56-0760) up to 108,000 feet. After lunch, he took 56-0762 up
for another zoom flight. Yeager climbed to 35,000 feet about 100
miles from Edwards near the southern end of the San Joaquin
Valley, and headed for the base in afterburner. Yeager ignited
the rocket as he was climbing at a steep angle, passing through
60,000 feet with the jet engine flamed out from oxygen
starvation.
The NF-104A went over the top of its ballistic arc at 104,000
feet. Yeager had planned to re-ignite his jet engine at about
40,000 feet in a dive, but as the angle of attack reached 28
degrees the nose pitched up. The RCS thrusters had no effect,
and the aircraft soon entered a flat spin. Without airflow into
the jet intakes, Yeager could not restart the engine. He
attempted to drop the nose by deploying the drag chute at an
altitude of 17,000 feet, but after the chute was released the
nose pitched up again. The aircraft continued to spin towards
the desert floor.
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After a total of 13 revolutions, Yeager ejected at 7,000 feet. A
rocket charge blasted Yeager out of the aircraft and an
automatic device separated him from his seat. The seat tumbled
with him and became entangled in the parachute lines. As the
chute deployed it dislodged the ejection seat, which then struck
Yeager's faceplate. It smashed the Plexiglas and burning fuel
from the ejector charge ignited the rubber helmet seal as the
pure oxygen poured out.
The aircraft impacted after the fourteenth revolution. Its
smashed airframe blasted a hole in the desert several miles
north of Mojave. Maj. Robert W. Smith and Phil Neale soon
arrived in an H-21 helicopter. They found Yeager standing near
the wreck, holding his helmet. He sustained severe burns, but
survived to continue a distinguished flying career. The accident
investigation found no sign of aircraft failure or systems
malfunction
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